fredag 8 april 2016

Vecka 14

Hejsan!

I svenska och so har vi nu börjat med våra egna Grej of the day. Klassen har verkligen arbetat super fokuserat med detta. Så roligt att se! Redovisningar sker måndag och tisdag v 16. Så inför redovisningarna behöver man träna lite. Uppgiften ligger publicerad här längre ner på bloggen.

På No:n har vi idag börjat prata om människokroppen. Arbetsområdet ska handla om de inre organen, namn, funktion, placering, utseende och samverkan. Samt hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av sömn, motion, kost, sociala relationer samt beroendeframkallande medel. Vi ska också prata om några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas.

Vi vill påminna om att läsa hemma. Man behöver inte läsa högt men be eleverna att berätta om vad deras böcker handlar om och ställ frågor som "Vad tror du kommer hända sen?" eller "Varför tror du det hände så?" Läsningen är nyckeln till mycket i framtiden!  

Det kommer att bli ett läxförhör i musik, eleverna fick veta detta före påsk och de vet var de hittar det som de ska träna på, uppgifterna ligger på Showbie.

Ingela är fortsatt sjukskriven en vecka till, men klassen kommer att ha Nadja i engelska under tiden. 

Majblommor får man börja sälja den 14/4. 

Hälsning ar Nadja och Elina 

v.15 
måndag: idrott
tisdag: idrott och bibblan
onsdag: 
torsdag:
fredag: GOTD: Glömd stad i Sydamerika. Musikförhör

Grej of the day- uppgift


Du ska förbereda en egen grej of the day. Vi ska leta fakta, sammanställa till en text, utifrån texten göra en key note och sedan presentera muntligt tillsammans med key noten. 

  1. Välj grej, det kan vara något som du är intresserad av, eller något som du kanske kan något om sen tidigare. 
  2. Leta fakta, vad vill du berätta? Vilka sidor är bra att hitta fakta på? Sammanställ din fakta på en tankekarta. 
  3. Glöm inte att skriva vilka sidor (eller böcker) du har hittat fakta på. Du kan använda olika källor (tre lektioner)
  4. Skriv en text på cirka en A4 sida (12 pkt) utifrån din tankekarta. Avsluta med att skriva en källförteckning (två lektioner). Du ska ha med ett avsnitt om där du resonerar om dina källors trovärdighet. 
  5. Lämna in för rättning på Showbie.
  6. Skapa en Keynote om din Grej. Hur mycket fakta ska det stå på varje diabild(blad)? Passande bilder och en källförteckning på vart du hittat dina bilder.
  7. Träna på din Keynote inför din muntliga presentation.

Redovisning måndag och tisdag v. 16